الاثنين، 27 أبريل 2009

انفلونزا الخنازير

انفلونزا الخنازير
انفلونزا الخنازير
نبذة عن الخطر القادم
ان انفلونزا الخنازير هو الرعب والضجة التي اثارها فيروس افلونزا الطيور، فانفلونزا الطيور منذ البدايه معروف انه لا ينتقل الا من الطيور للانسان وكان الخوف كله ان يحدث طفرة جينية داخل الخيول او الخنازير او الانسان تؤدي ان يتحول فيروس انفلونزا الطيور H1N1 للقابلية لاصابة انسان من انسان اخر عن طريق الرذاذ ... باختصار افلونزا الخنازير هو كابوس او ما كان يخشى من انفلونزا الطيور.

احصاءات
المرض حتى الان اصاب الاف وقتل المئات في المكسيك، اصاب العشرات وقتل عدد من الافراد في الولايات المتحدة وظهر ايضا باسرائيل ودول الاتحاد الاوروبي واليابان، ذلك اعطى المرض اهتمام كبير لاحداثه 150 حالة وفاة في يومين في حين ان انفلونزا الطيور اصاب هذا العدد في 5 سنوات وللاسف تحتل مصر المركز الاول في عدد الوفيات من انفلونزا الطيور. واشهر المصابين حتى الان هو موظف كبير بالبنك الدولي ولكنه تعافى من المرض

اشاعات ومعلومات غير صحيحة عن المرض
قيل ان نسبة الوفاة 100 % وهذا خطا فالانسان يمكن ان يعيش ويجتاز محنة افلونزا الخنازير بسلام
قيل ان هناك حالة وفاة بسبب افلونزا الخنازير بحلوان، وهذا غير صحيح
قيل ان الرئيس باراك اوباما مصاب بالمرض .. وهذا غير صحيح

حقائق
انفلوانزا الخنازير ممكن تتنقل م الخنزير العيان للانسان و ممكن كمان تتنقل من انسان لانسان تانى.الاعراض بتاعة المرض هى السخونيه و التوهان و تصلب المفاصل و الترجيع و فقدان الوعى و الصداع و الكحه و اخيرا ممكن تسبب الموت.
الخنازير ممكن يجيلها انفلوانزا طول السنه بس فى الغالب بتزيد الحالات فى نهاية فصل الخريف و طول فصل الشتا، و ممكن يتنقل للبشر اللى على اتصال مباشر بالحيوان (زى عمال المزارع اللى بتربى الخنازير).

اكل لحم الخنزير ما بينقلش الفيروس و خصوصا لما يتطبخ كويس (الفيروس بيموت عند درجة حرارة 71 سيلزيوس يعنى اقل من درجة غليان المايه)، الانتشار بتاع المرض بيحصل م الخنزير الصاحى للانسان و مش عن طريق اكل اللحمه بتاعته.المرض دا بيصيب الجهاز التنفسي لما الانسان يتنشق الهوا اللى فيه الفيروس.

العلاج والوقايا
1. امانتادين (amantadine)
2. ريمانتادين (rimantadine)
3. اوسيلتاميفير ( Tamiflu,oseltamivir) الجرعه : 75 مجم مرتين ف اليوم لمدة 5 ايام.
4. زاناميفير ( Relenza,zanamivir) الجرعه : بختين فى البؤ (مع الشهيق) مرتين ف اليوم لمدة 5 ايام.

ولا يوجد حتى الان مصل مضاد للفيرس

ايه ممكن يحصل؟
دا اهم سؤال ... والمفترض في وضع زي دا عند انتشار المرض في اي مدينة سيتم حجرها صحيا .. يعني لا سفر ليها ولا منها !! وده كان بيظهر في الافلام السينمائية ولكنه اصبح الان كابوس في مراحله الاولى ... قد يتم ايضا عزل دول غير ان منظمة الصحة نفت ان يكون ذلك وسيلة للسيطرة على المرض حيث كان مقترحا فرض حجر صحي على المكسيك.
ايضا مهم جدا خطوة اعدام الخنازير في مصر .. فاذا كنا اعدمنا الطيور حين لم يكن المرض ينتشر من انسان لانسان فليس من المعقول ان نترك الخنازير تهدد حياة الملايين.
اللهم عافنا واعف عنا واغفر لنا .....

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق